![Untitled-1]()
فهرست
مقدمه
اهداف پايان نامه
تعريف پايان نامه
انواع پايان نامه
مراحل اجراي پايان نامه
1- انتخاب موضوع و نگارش طرح مقدماتي تحقيق
1-1- زمان انتخاب موضوع
2-1 – مراحل انتخاب موضوع
3-1- وظايف دانشجو
4-1- شرايط و وظايف استاد راهنما و مشاور
2- تصويب طرح مقدماتي تحقيق ( Proposal ) در مراجع مربوطه
3- اجراي پايان نامه
1-3- حداقل و حداكثر زمان اجراي پايان نامه
2-3- ارايه گزارش پيشرفت كار
3-3-شرايط دانشجو
4-3- شرايط تعويض عنوان
5-3- تغيير استاد راهنما
6-3- تغيير استاد مشاور
4- دفاع از پايان نامه
5- راهنماي نگارش و تنظيم پايان نامه
ضمائم
فرم شماره 1: فرم درخواست دفاع
فرم شماره 2 : فرم ارزيابي پايان نامه دکتري عمومي
فرم شماره 3 : فرم ارزيابي پايان نامه دستياري وPh.D
فرم شماره 4 : فرم ارزيابي پايان نامه کارشناسي ارشد
فرم شماره 5: : صورت جلسه دفاع پايان نامه
مقدمه:
پژوهش به معني جستجويي در جهت يافتن حقايق و دانش است كه از نظر لغوي به معني جستجو كردن، تفحص كردن و باز جستن مي باشد. لذا پژوهش با جمع آوري، بررسي و تفسير منظم داده ها راهكاري جهت پاسخ به يك سؤال يا حل يك مشكل خاص را فراهم مي سازد. در دانـشگاه، پژوهش در بـعد دانشـجويي اصلي ترين نمـود خود را در واحـد پايان نامه نـمايان ساخته و دانشجويان با انتخاب اين واحد قدرت ابتكار، اعتماد به نفس و پشتكار خود را با روح جستجو گر خويش در هم آميخته و حاصل آن را در قالب پايان نامه ارايـــــه مي دهند. بنابراين مي توان ادعا كرد كه پايان نامه نخستين گام نظام مند در بعد پژوهش است كه دانشجويان با آن آشنا مي شوند.
اهداف واحد پايان نامه:
1- ايجاد انگيزش تفكر جهت انتخاب موضوع و بدنبال آن پژوهش و تحقيق و ارايه راهكارهاي مناسب
2- تقويت نگرش تحقيقي
3- كسب توانايي در طراحي و مديريت تحقيق
4- بكارگيري روشهاي مختلف جستجوي هدفمند در ادبيات علمي مربوطه ( چاپي و الكترونيك )
5- كسب مهارت در استفاده از روشهاي مناسب جمع آوري داده ها
6- كسب مهارت در استفاده از روشهاي مناسب پردازش داده ها
7- آشنايي با شيوه صحيح نگارش
8- كسب توانايي در ارايه مناسب مطالب
9- افزايش قدرت استدلال و تفكر منطقي
تعريف :
پايان نامه گزارشي است مكتوب به زبان فارسي كه در آن دانشجو نتايج بررسي و تحقيق خويش را در يكي از حيطه هاي رشته تحصيلي مربوطه زير نظر استاد( ان ) راهنما انجام داده و ارايه مي نمايد.
تبصره : دانشجو مي تواند پايان نامه خود را با نظر موافق استاد راهنما به صورت انگليسي تدوين نمايد مشروط بر اينکه دفاع از پايان نامه (presentation ) و سوال وجواب در جلسه دفاع به زبان انگليسي انجام گيرد . در اين صورت استاد راهنما، معاون پژوهشي گروه و معاون پژوهشي دانشکده بايستي اصالت نگارشي پايان نامه را با استفاده از نرم افزارهاي مربوطه بررسي و صحت آن را تائيد نمايند، در ضمن تدوين و ارايه 15 تا 20% کل حجم پايان نامه به زبان فارسي همراه با خلاصه فارسي در ضميمه پايان نامه الزامي است.
انواع پايان نامه ها:
پژوهش مي تواند بنيادي، كاربردي، بنيادي - كاربردي ( و ترجيحاً در جهت حل اولويتهاي منطقه اي و كشوري ) باشند. بديهي است پاياننامه هاي فوق الذکر از الويت خاصي برخوردار خواهند بود و پايان نامه هاي مروري، گرد آوري و گزارش موارد نادر قابل تصويب نمي باشند.
تبصره: باتوجه به نقش روشن مطالعات متاآناليز و مروري نظامند ( (systematic review در توليد علم جديد و حمايت از دانشجويان علاقمندي که توانمندي انجام اين مطالعات را دارند، مشروط به گذراندن کارگاه مربوطه و با حضور حداقل يک استاد راهنما يا مشاور اپيدميولوژيست، نوع مطالعه پايان نامه، متاآناليز و مروري نظامند ( (systematic review نيز مي تواند باشد که در اينصورت در مقاطع مختلف تحصيلي، به نحو ذيل عمل خواهد شد:
1- در مقاطع دکتري حرفه اي، عنوان پايان نامه مي تواند به گونه اي مصوب شود که نهايتا صرفا منجر به چاپ مقاله متاآناليز يا مروري نظامند (systematic review) گردد. در اين حالت معيار اجازه دفاع، چاپ مقاله در مجله علمي پژوهشي داخلي و يا مجلات اندکس شده در Pubmed , ISI و يا Scopus ميباشد.
2- در مقاطع دکتري تخصصي، عنوان پايان نامه مي تواند به گونه اي مصوب شود که نهايتا صرفا منجر به چاپ مقاله متاآناليز يا مروري نظامند (systematic review) گردد. در اين حالت معيار اجازه دفاع، چاپ مقاله در مجلات اندکس شده درPubmed , ISI و يا Scopus ميباشد.
3- در ساير مقاطع تحصيلات تکميلي، چنانچه مقاله اي به شکل متاآناليز يا مروري نظامند (systematic review) مرتبط با عنوان پايان نامه در مجلات اندکس شده در Pubmed , ISI و يا Scopus به چاپ برسد، مي تواند جايگزين يکي از مقالات شرطي دفاع از پايان نامه باشد.
مراحل مختلف اجراي پايان نامه :
1- انتخاب عنوان و نگارش موضوع در قالب طرح تحقيقاتي پيشنهادي ( Proposal )
2- دفاع از پروپوزال ارائه شده در گروه مربوطه، توسط دانشجويان دوره تحصيلات تکميلي و دستياري * ، **
3- تصويب پروپوزال پايان نامه در مراجع مربوطه
4- اجراي پايان نامه
1- انتخاب موضوع و نگارش پروپوزال پايان نامه
1-1- زمان انتخاب موضوع:
1-1-1- دانشجويان دوره دكتراي عمومي پزشكي مي بايست از شروع دوره كار آموزي تا قبل از شركت در امتحان جامع كاروزي عنوان پايان نامه خود را انتخاب و ثبت نمايند.
تبصره: اين دانشجويان چنانچه عنوان پايان نامه خود را در مدت مقرر به تصويب نرسانند تا زمان تصويب آن مجاز به شركت در امتحان جامع پيش كارورزي نمي باشند.
2-1-1- دانشجويان دوره دستياري تخصصي پزشكي موظفند موضوع پايان نامه خود را در دوره هاي سه ساله حداکثر تا زمان معرفي به امتحان کتبي ارتقاء 1 به 2 و در دوره هاي بيش از سه سال حداکثر تا زمان معرفي به امتحان کتبي ارتقا 2 به 3 دستياري ( لغايت خرداد همان سال ) انتخاب و به ثبت برسانند.
3-1-1-دستياران فوق تخصصي بايستي در 6 ماه اول شروع دوره، پايان نامه هاي خود را ثبت و حداقل سه ماه قبل از معرفي به بورد از آن دفاع نمايند.
4-1-1- دانشجويان دوره دكتراي عمومي دندانپزشكي پس از گذراندن 120 واحد درسي يك سال مهلت دارند عنوان پايان نامه خود را انتخاب و به ثبت برسانند.
5-1-1- دانشجويان دوره دكتراي عمومي داروسازي پس از گذرانـدن 140 واحد، حداكثر تا يك سال مهلت دارند عنوان پايان نامه خود را انتخاب و ثبت نمايند.
6-1-1- دانشجويان دوره دستياري دندانپزشكي بايستي عنوان پايان نامه خود را در پايان سال اول دستياري انتخاب و به ثبت برسانند.
تبصره: در مورد رشته جراحي دهان فك و صورت، اين مهلت تا پايان سال دوم مي باشد.
7-1-1- دانشجويان كارشناسي ارشد مي بايست بعد از گذراندن ترم اول و حداکثر تا پايان ترم دوم عنوان پايان نامه خود را انتخاب و به ثبت برسانند.
8-1-1- دانشجويان دوره Ph.D بايد موضوع پاياننامه خود را در مدت زماني محدود به آغاز نيمسال دوم و حداکثر تا پايان نيمسال چهارم از شروع به تحصيل تعيين و چارچوب کلي آن توسط استاد راهنماي پژوهشي مشخص و از طريق گروه آموزشي مربوطه جهت بررسي به شوراي تحصيلات تکميلي دانشکده ارائه گردد.
تبصره: در موارد استثنايي و با نظر شوراي تحصيلات تکميلي دانشگاه، حداکثر مدت مجاز براي ثبت عنوان پايان نامه پس از گذراندن مرحله آموزشي و قبولي در امتحان جامع ميباشد.
9-1-1- در صورت عدم رعايت زمان بندي انتخاب عنوان پايان نامـه، در مقاطـع و رشته هاي تحصيلـي مختلف برابر آيين نامه هاي آموزشي و پژوهشي عمل خواهد شد.
2- 1- مراحل انتخاب موضوع :
1-2-1- انتخاب واحد پايان نامه توسط دانشجو
2-2-1- انتخاب استاد راهنما توسط دانشجو
3-2-1- ارايه عنوان پايان نامه توسط استاد راهنما به گروه آموزشي مربوطه و دفاع پروپوزال توسط دانشجو
4-2-1- بررسي و تصويب پروپوزال پايان نامه در مرجع مربوطه ( با شرايط ماده2 )
تبصره1: تكراري نبودن موضوع پايان نامه به اين معني است كه پايان نامه يا طرح تحقيقاتي با عنوان مشابه يا متفاوت ولي محتواي تقريباً يكسان تصويب نشده باشد .
تبصره2: انتخاب عنوان پايان نامه كه برگرفته از قسمتـي يا كـل يك طـرح تحقيقاتي باشد با رعايت شرايط ذيل ممكن است:
الف - دانشجو جزو همكاران اصلي طرح باشد.
ب – شرح وظايف دانشجو در طرح تحقيقاتي با پايان نامه ارايه شده هماهنگ باشد.
ج – مجري طرح تحقيقاتي رسماً اجازه ارايه پايان نامه را به دانشجو بدهد.
د – ميزان پيشرفت طرح مصوب متناسب با زمان شروع كار پايان نامه باشد.
5-2-1- هر دانشجو بايد يك موضوع را به عنوان پايان نامه انتخاب نمايد.
6-2-1- انتخاب موضوع پايان نامه توسط گروهي از دانشجويان ( حداكثر 3 نفر ) فقط براي دانشــجويان دوره دكتراي عمومي، با تأييد استاد راهنما و تصويب شوراي پژوهشي دانشكده به شرط رعايت موارد ذيل مجاز مي باشد:
الف – حجم و اهميت موضوع تحقيق با تعداد دانشجويان تناسب داشته باشد.
ب – تقسيم بندي موضوع تحقيق به گو نه اي باشد كه هر يك از دانشجويان ذيربط بتوانند انجام بخش مستقل از پايان نامه را عهده دار شوند. براي هر دانشجو عنوان جداگانه اي ثبت خواهد شد و هر يك از دانشجويان بايستي پايان نامه اي مستقل ارايه نمايند.
3-1- وظايف دانشجو:
الف – انتخاب واحد پايان نامه به عنوان يك واحد درسي در زمان مقرر
ب – انتخاب و جلب موافقت استاد راهنما
ج – تكميل فرمهاي مربوط به انتخاب پايان نامه
د –دفاع از پروپوزال پايان نامه و پيگيري روند ثبت موضوع پايان نامه در گروه آموزشي و دانشكده مربوطه
ه – آغاز فعاليت اجرايي در خصوص موضوع پايان نامه پس از تصويب علمي و اخلاقي و در صورت لزوم ثبت در سايت کلينيکال تريال www.IRCT.ir) (
و – فعاليت مداوم در خصوص موضوع پايان نامه با نظارت استادان راهنما و مشاور
ز – ارايه گزارش هاي دوره اي پيشرفت كار
ح – نگارش پايان نامه تحت نظارت استادان راهنما و مشاور
ط- يکي از ملزومات دفاع پايان نامه رعايت حداقل انتظارات تعيين شده در خصوص ارائه مقالات درخواستي توسط شوراي پژوهشي دانشگاه مي باشد.
ي -پيگيري مراحل دفاعيه وانجام آن
س- تحويل نسخ نهايي پايان نامه مجلد به واحد هاي مربوطه
4-1- شرايط و وظايف استاد راهنما و مشاور:
1-4-1- شرايط استاد راهنما:
1-1-4-1- حداقل يکي از اساتيد راهنما بايستي از ميان اعضاي هيات علمي دانشكده محل تحصيل( وابسته به دانشگاه علوم پزشكي تبريز ) با درجه استادياري يا بالاتر انتخاب شود.
2-1-4-1- انتخاب استاد راهنماي مشترك از بين اعضاي هيات علمي دانشكده ها و يا ساير مراکز آموزش عالي و تحقيقاتي معتبر با تأييد گروه آموزشي و شوراي پژوهشي / تحصيلات تکميلي دانشكده بلامانع است.
3-1-4-1- اساتيد راهنماي پايان نامه هاي دوره Ph.D بايستي حداقل از درجه استادياري برخوردار باشند وحداقل سه سال سابقه تدريس ياتحقيق دردوره كارشناسي ارشد داشته باشندو در اين مدت حداقل دو پايان نامه کارشناسي ارشد/ دکتري عمومي را راهنمايي ويا چهار پايان نامهPhD را مشاوره کرده باشد.
4-1-4-1- اساتيد راهنماي پايان نامه هاي دوره دستياري تخصصي و فوق تخصصي بايستي حداقل از درجه استادياري برخوردار باشند و حداقل سه سال سابقه فعاليت آموزشي ـ پژوهشي داشته باشند و در اين مدت حداقل دو پايان نامه دکتري عمومي/ کارشناسي ارشد را راهنمايي ويا چهار پايان نامه دکتراي تخصصي را مشاوره کرده باشد.
5-1-4-1- اساتيد راهنماي پايان نامه هاي دوره دکتري عمومي مي بايست حداقل از درجه استادياري برخوردار باشند. در موارد استثنايي مي توان از اعضاي هيئت علمي مربي با سابقه حداقل 5 سال فعاليت آموزشي ـ پژوهشي دانشگاهي، با تأييد شوراي پژوهشي دانشكده به عنوان استاد راهنما استفاده نمود.
6-1-4-1- اساتيد راهنماي پايان نامه هاي کارشناسي ارشد مي بايست حداقل از درجه استادياري برخوردار باشند.در موارد استثنايي در رشته هايي که استاد يار به تعداد کافي وجود نداردبا تاييد شوراي پژوهشي تحصيلات تکميلي از مربيان با سابقه حداقل 10 سال فعاليت آموزشي ـ پژوهشي دانشگاهي، براي پايان نامه هاي کارشناسي ارشد مي توان به عنوان استاد راهنما استفاده نمود.
7-1-4-1- انتخاب استاد راهنما در مقطع Ph.D و كارشناسي ارشد و ساير مقاطع با تقاضاي دانشجو، موافقت كتبي استاد، گروه و تصويب شوراي پژوهشي تحصيلات تكميلي يا شوراي پژوهشي دانشكده خواهد بود.
2-4-1- وظايف استاد راهنما:
الف – داشتن مسؤوليت اصلي در مراحل مختلف اجراي پايان نامه و صحت علمي مطالب آن
ب – راهنمايي دانشجو دركليه مراحل طراحي، اجرا، تدوين پاياننامه و تدوين و انتشار مقاله يا مقالات منتج از پاياننامه و دفاعيه پايان نامه
ج – انتخاب استاد(ان) مشاور در صورت لزوم
د – انجام مكاتبات لازم با گروه آموزشي و معاونت پژوهشي دانشكده درمراحل مختلف پايان نامه
ه – نظارت بر روند اجراي صحيح تحقيق
و – مطالعه، تصحيح و تأييد پيش نويس و تايپ شده پايان نامه و مقاله يا مقالات منتج از آن
ز –شركت در جلسه دفاع ازپايان نامه
3-4-1- تعداد استاد راهنما:
1-3-4-1- هر پايان نامه داراي حداقل يك استاد راهنما خواهد بود.
2-3-4-1- انتخاب بيش از يک استاد راهنما براي هر پايان نامه با تاييد شوراي پژوهشي يا شوراي تحصيلات تكميلي هر دانشكده امكان پذير است.
3-3-4-1- در مواردي كه استاد راهنماي پايان نامه بيش از يک نفر باشد استاد راهنماي آن گروه آموزشي كه پايان نامه در آن گروه به تصويب رسيده است به عنوان نماينده استادان راهنما در مكاتبات معاونت پژوهشي محسوب مي گردد و اطلاع رساني و ايجاد هماهنگي به عهده خود استادان راهنما خواهد بود.
تبصره: در صورتيكه اساتيد راهنما مربوط به يك گروه آموزشي باشند بايد كتباً يك نفر را بعنوان نماينده به شوراي پژوهشي دانشكده معرفي نمايند.
4-4-1- سهميه راهنمايي پايان نامه:
1-4-4-1هر عضو هيات علمي در هر سال مي تواند حداكثر راهنمايي سه پايان نامه دوره تحصيلات تکميلي/ دوره دستياري تخصصي و فوق تخصصي را عهده دار شود.
2-4-4-1سقف تعداد پايان نامه هاي دوره دکتري عمومي که بطور همزمان توسط هر استاد راهنما هدايت ميشود ار فرمول تقسيم تعداد کل دانشجويان ورودي در هر سال به تعداد کل اعضاي هيئت علمي دانشکده مربوطه ضربدر 2 بدست مي آيد در دانشکده هايي که تعداد اعضاي هيئت علمي زياد است و با فرمول فوق سقف پاياننامه هر عضو هيات علمي عدد کمي با شد، حداکثر راهنمايي3 سهم کامل پايان نامه ي دانشجويان را بطور همزمان ميتواند عهده دار شود.
تبصره 1: در پايان نامه هاي مشترك، سهميه مربوطه به نسبت مساوي بين اساتيد راهنما تقسيم خواهد شد.
تبصره 2: حداكثر راهنمايي پايان نامه هاي دوره هايD Ph. ودستياري تخصصي درهر سال براي هر عضو هيات علمي، نمي تواند بيش از دو فقره باشد.
*تبصره 3 :مجوز سهميه سالانه اعضاي هيئت علمي در صورت اتمام پاياننامه هاي مصوب و انجام تعهدات مربوطه صادر خواهد شد.
*تبصره4 : در شرايط استثنائي تصميم گيري در خصوص هدايت همزمان پايان نامه ها بيش از موارد فوق بر عهده شوراي پژوهشي تحقيقات وفناوري دانشگاه و با توجه به توانايي علمي عضو هيات علمي و رعايت عدالت مي باشد.
5-4-1- شرايط استاد مشاور:
استاد مشاور به پيشنهاد استاد راهنما و با تاييد شوراي پژوهشي دانشكده تعيين مي گردد. استاد مشاور مي تواند از بين اعضاي هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تبريز يا ساير دانشگاهها و مراكز تحقيقاتي و يا افراد غير هيات علمي انتخاب شود.
تبصره 1: دركليه مقاطع، شوراي پژوهشي دانشكده مي تواند ضرورت وجود استاد مشاور از يك تخصص خاص را ياد آوري نمايد ولي انتخاب فرد بعهده استاد راهنما خواهد بود.
تبصره 2: در مقاطع تحصيلات تکميلي استاد مشاور بايد داراي مدرک Ph.D يا دکتري تخصصي باليني با حداقل مرتبه استاد ياري حداقل سه سال سابقه تدريس يا پژوهش را داشته باشد. براي صاحب نظراني که عضو هئيت علمي نيستند داشتن مدرک دکتراي تخصصي يا Ph.D الزامي است .
تبصره 3: انتخاب بيش از يك استاد مشاور دوره دکتري عمومي ) ترجيحا" از رشته هاي مختلف براي ارتقا همکاري بين بخشي ( با ذكر دلايل توجيهي كافي و با تاييد شوراي پژوهشي دانشكده امكان پذير است.
تبصره 4: در مقاطع تحصيلات تکميلي و دستياري تخصصي و فوق تخصصي به پيشنهاد استاد راهنماي پژوهشي و تاييد شوراي پژوهشي / تحصيلات تکميلي يک تا سه نفر از اعضاي هيئت علمي يا از صاحب نظران و محققان برجسته بويژه از ساير گروه هاي مرتبط به عنوان استاد مشاور تعيين ميگردد.
6-4-1- وظايف استاد مشاور:
الف – همكاري فعال با دانشجو و استاد راهنما در مراحلي از پايان نامه كه نياز به مشاوره ايشان وجود دارد
ب – شركت در جلسه دفاعيه
2- مراحل تصويب پايان نامه در مرجع مربوطه:
جهت ثبت عنوان پايان نامه بايد مراحل ذيل طي شود:
الف: انتخاب موضوع پايان نامه با نظر و توافق استاد راهنما و دانشجو
ب: بررسي تكراري نبودن موضوع پايان نامه در گروه آموزشي و معاونت پژوهشي دانشكده
ج: تصويب عنوان پيشنهادي و دفاع دانشجو از پروپوزال در گروه آموزشي مربوطه
د: تصويب* عنوان پيشنهادي گروه در شوراي پژوهشي / تحصيلات تكميلي دانشكده/ مراکزتحقيقاتي
تبصره1: هر پروپوزال بعد از تصويب اوليه درگروه و بدون نياز به داوري، به انتخاب مجري (استاد راهنماي اصلي پاياننامه) و توسط مدير گروه، به دانشکده مربوطه و يا يکي از مراکز تحقيقاتي ارسال خواهد شد. داوري اصلي و نهائي در شوراي پژوهشي دانشکده يا مرکز تحقيقاتي انتخابي صورت مي پذيرد.
تبصره2: تصويب پايان نامه هاي مربوط به دوره هاي آموزشي که گروه مشخصي ندارند، به عهده شوراي پژوهشي / تحصيلات تکميلي دانشکده مي باشد.
تبصره3: انجام مراحل اداري مربوط به تصويب نهائي پايان نامه، بعد از دريافت مکاتبات اداري مربوطه، در شوراي پژوهشي دانشکده صورت مي پذيرد.
تبصره4: در صورت صلاحديد شوراي پژوهشي دانشكده، دانشجو و استاد راهنما مي توانند از طرح مقدماتي تحقيق ( Proposal ) پايان نامه خود در جلسه شورا دفاع نمايند.
تبصره5 : زمان وصول پايان نامه مصوب گروه به معاونت پژوهشي دانشكده يا مراکز تحقيقاتي به عنوان تاريخ ثبت، ملاك عمل خواهد بود. در صورت تصويب در مراکز تحقيقاتي، مراکز موظفند تصويب پروپوزال و اطلاعات مدارک مربوطه را به دانشکده اعلام نمايند .
تبصره6 : شوراي پژوهشي دانشكده مخير است در صورت لزوم از نظرات متخصصين مربوطه در بررسي طرح هاي مقدماتي تحقيق ( Proposal ) پايان نامه بهره گيرد.
3- اجراي پايان نامه :
1-3- حداقل و حداكثر زمان اجراي پايان نامه:
حداقل فاصله زماني بين ثبت پايان نامه درمعاونت تحقيقات و فناوري دانشكده تا دفاع پايان نامه يك سال مي باشد. حداكثر مدت اين زمان با توجه به آيين نامه هاي آموزشي هر رشته خواهد بود.
2-3- ارايه گزارش پيشرفت كار:
هر دانشجو مقطع Ph.D موظف است پس از تصويب پايان نامه، نسبت به شروع انجام پايان نامه اقدام نمايد و ميزان پيشرفت كار خود را بر اساس آيين نامه ها و سياستهاي معاونت پژوهشي هر دانشكده گزارش نمايد.
نحوه گزارش پيشرفت کارPh.D :
استاد راهنماي پژوهشي موظف است در هر مرحله از تحقيق و حداقل هر 6 ماه، يک نوبت گزارشي مکتوب از پيشرفت کاردانشجو را از وي درخواست کند . اين گزارش پس از تائيد استاد راهنماي پژوهشي از طريق گروه به شوراي پژوهشي تحصيلات تکميلي دانشکده تسليم مي شود و با حضور دانشجو و استاد راهنماي پژوهشي در جلسه اي که اعضاي آن توسط همين شورا تعيين مي گردد، مورد بررسي قرار مي گيرد. آخرين جلسه گزارش پيشرفت پايان نامه يک ماه مانده به تاريخ پيش دفاع با حضور اساتيد راهنما و مشاور در گروه مربوطه برگزارخواهد شد.
تبصره 1: در صورت عدم ارائه بموقع گزارش پيشرفت کار 10% از کل نمره نهايي پايان نامه کسر خواهد شد.
تبصره 2 : ارايه مرتب گزارشات مزبور در مقطع Ph.D لازمه انجام پيش دفاع مي باشد.
3-3- شرايط دانشجو:
كليه دانشجويان پذيرفته شده دانشگاه علوم پزشكي تبريز و آن دسته از دانشجويان انتقالي و تكميلي اين دانشگاه كه طبق مقررات آموزشي مجاز به انتخاب واحد پايان نامه مي باشند موظفند نسبت به انتخاب و ثبت موضوع پايان نامه، براساس مقررات اقدام نمايند.
4-3- شرايط تعويض عنوان:
1-4-3- تعويض عنوان پايان نامه:
تعويض عنوان بعد از تصويب پايان نامه با درخواست استاد راهنما و با ذكر دلايل توجيـهي كافي، فقط يكبار امكانپذير است.
تبصره 1: در مواردي كه اختلافي بين دانشجو و استاد راهنما باشد شوراي پژوهشي دانشكده مرجع حل اختلاف خواهد بود.
تبصره 2: در صورت تعويض عنوان، مراحل ثبت و تصويب عنوان جديد پايان نامه مجدداً تكرار و پايان نامه با تاريخ جديد ثبت خواهد شد و در اين صورت دانشجو يکسال بعد از تاريخ تصويب جديد ميتواند از پايان نامه خود دفاع نمايد، بنابراين دانشجو در زمان انتخاب عنوان بايد دقت كافي را مبذول دارد.
2-4-3- اصلاح عنوان:
تغييرات جزيي در عنوان پايان نامه ( اصلاح عنوان ) بدون اينكه چهارچوب عنوان اصلي تحقيق تغيير يابد براي پايان نامه هاي دکتري عمومي وکارشناسي ارشد حداكثر تا شش ماه وبراي پايان نامه هاي Ph.D ودستياري تخصصي وفوق تخصصي حداکثر تا نه ماه پس از تصويب فقط يكبار با ذكر دلايل كافي از طرف استاد راهنما و با تأييد شوراي پژوهشي دانشكده امكان پذير است و در اينگونه موارد نيازي به تكرار مراحل مختلف ثبت عنوان نمي باشد و تاريخ تصويب قبلي ملاك خواهد بود.
تبصره: ايجاد هر گونه تغييرات در مواد و روش كار بايستي در زمان پيشنهاد اصلاح تغييرات جزيي پايان نامه از طرف استاد راهنما به شوراي پژوهشي دانشكده ارايه شده و به تاييد اين شورا برسد.
5-3- تغيير استاد راهنما
1-5-3- هر دانشجو فقط يك مرتبه مجاز به تغيير استاد راهنما مي باشد كه اين تغيير بايستي با موافقت طرفين و با ذكر دلايل كافي و قانع كننده بوده و به تصويب شوراي پژوهشي دانشكده برسد.
تبصره 1: اگر تغيير استاد راهنما منجر به تغيير كلي عنوان نشود، تاريخ تصويب قبلي پايان نامه ملاك خواهد بود در غير اينصورت تغيير استاد راهنما بلامانع بوده ولي تاريخ تصويب قبلي ملاك نخواهد بود و دانشجو ملزم به انتخاب پايان نامه با عنوان جديد و تكرار مراحل است و تصويب آن طبق بند 2-4-3 خواهد بود.
تبصره 2: در مواردي كه اختلافي بين دانشجو و استاد راهنما باشد شوراي آموزشي / پژوهشي گروه مربوطه مرجع حل اختلاف بوده و راي خود را در اين مورد به شوراي پژوهشي دانشكده اعلام خواهد نمود.
تبصره 3: اگرتغيير استاد راهنما طبق تبصره 2 اين ماده، بدون رضايت استاد راهنما صورت گيرد و راي به نفع دانشجو صادر شود در صورتيكه سه ماه از تاريخ تصويب پايان نامه نگذشته باشد تاريخ تصويب قبلي ملاك خواهد بود.
2-5-3- حذف يكي از استادان راهنما - در مواردي كه بيش از يك استاد راهنما موجود باشد با تأييد و توافق كليه استادان راهنما و با ذكر دلايل كافي و تأييد شوراي پژوهشي دانشكده فقط براي يك مرتبه ممكن مي باشد.
تبصره: در مواردي كه اختلافي بين استادان راهنما پيش بيايد شوراي پژوهشي دانشكده مرجع حل اختلاف خواهد بود.
3-5-3- اضافه نمودن استاد راهنما به پايان نامه پس از تصويب آن تنها با رضايت دانشجو و تأييد شوراي پژوهشي دانشكده امكان پذير مي باشد.
4-5-3- در مواردي كه طول مدت غيبت تنها استاد راهنمـاي پايان نامه، بيش از دو پنجم ( 40% ) مدت زمان كل اجراي پايان نامه باشد اين غيبت به منزله حذف استـاد راهنما تلقي مي گردد و دانشجو مؤظف است با هماهنگي گروه آموزشي و شوراي پژوهشي دانشكده نسبت به انتخاب استاد راهنماي جديد اقدام نمايد. .
تبصره: در مواردي كه تعداد استاد راهنما بيش از يك نفر باشد و همه آنها بيش از دو پنجم مدت زمان كل اجراي پايان نامه غيبت داشته باشند اين غيبتها به منزله حذف همه استادان راهنما تلقي مي گردد.
5-5-3- هر استاد راهنما در زمان غيبت ( تا مدت مجاز ) موظف است در امور پايان نامه ها جانشيني از بين اعضاي هيات علمي همان گروه آموزشي انتخاب و به مدير گروه آموزشي و معاونت پژوهشي دانشكده منعكس نمايد.
6-3- تغيير استاد مشاور:
حذف يا تعويض استاد مشاور بايد به پيشنهاد استاد راهنما با ذكر دلايل كافي و قانع كننده و به تأييد شوراي پژوهشي دانشكده برسـد. هر گونه تغييـر در استـاد( ان ) مشاور پايان نامه فقط يك مرتبه در طول پايان نامه امكان پذير است.
تبصره : هر گونه اضافه يا حذف استاد مشاور در مدت مجاز براي پايان نامه هاي دکتري عمومي وکارشناسي ارشد حداكثر تا شش ماه و براي پايان نامه هاي Ph.D و دستياري تخصصي و فوق تخصصي حداکثر تا نه ماه پس از تصويب با پيشنهاد استاد راهنما فقط براي يکبار امکان پذير خواهد بود .
تبصره: در مواردي كه بين استاد راهنما و مشاور اختلافي وجود داشته باشد در درجه اول شوراي آموزشي/ پژوهشي گروه و در صورت عدم رفع، شوراي پژوهشي دانشكده مرجع حل اختلاف خواهد بود.
4- دفاع از پايان نامه :
1-4- دفاع پايان نامه براي تمام دانشجوياني كه واحد پايان نامه جزو برنامه آموزشي آنان مي باشد الزامي است.
2-4- دانشجو پس از اتمام نگارش پايان نامه، وضعيت واحدهاي درسي خود را از اداره آموزش دانشكده استعلام مي نمايد.
3-4- اداره آموزش بايستي نظر خود را در خصوص وضعيت تحصيلي دانشجو به استاد راهنما اعلام نمايد.
1-3-4- اتمام واحدهاي درسـي و قبولي در امتحان جامع قبل از برگزاري دفاع براي تمام دانشجويان دوره هاي Ph.D و اتمام واحدهاي درسـي قبل از برگزاري دفاع براي تمام دانشجويان دوره هاي كارشناســي ارشد اجبــاري مي باشد.
2-3-4- دانشجويان دوره هاي دستياري پزشكي و دندانپزشکي در سال آخرتحصيلي مي توانند درخصوص برگزاري دفاعيه اقدام نمايند. در صورت عدم دفاع پايان نامه براي شرکت در آزمون دانشنامه تخصصي وفوق تخصصي معرفي نخواهند شد.
3-3-4- دانشجويان دوره هاي دكتراي عمومي در آخرين نيمسال تحصيلي مي توانند از پايان نامه خود دفاع نمايند.
4-4- استاد راهنما بايستي پيش نويس تايپ شده پايان نامه را پس از بررسي تأييد و به معاونت پژوهشي دانشكده جهت آمادگي آن براي دفاع توسط دانشجو اعلام نمايد.
تبصره: حداقل هاي پژوهشي براي اجازه دفاع پايان نامه ها، رعايت بند 16-4 مي باشد.
5-4- تركيب هيأت داوران داراي حق راي بر اساس مقطع و رشته تحصيلي به شرح بندهاي ذيل خواهد بود:
1-5-4- دوره هاي دكتراي عمومي:
الف- استاد ( يا اساتيد ) راهنما (جمعا" داراي يک راي)
تبصره: در صورتي كه تعداد استاد راهنما بيش از يک نفر باشد يك نفر از آنها به عنوان رييس هيات داوران بصورت كتبي معرفي مي شود.
ب ـ استاد ( يا اساتيد ) مشاوردرصورت نياز(جمعا" داراي يک راي)
ج نماينده شوراي پژوهشي دانشكده
د ـ نماينده گروه آموزشي مرتبط با پايان نامه
ه- يک نفر از اعضاي هيات علمي رشته مربوطه به پيشنهاد گروه آموزشي مربوطه
2-5-4- مقطع دستياري :
الف- استاد ( يا اساتيد ) راهنما (جمعا" داراي يک راي)
تبصره: در صورتي كه تعداد استاد راهنما بيش از يک نفر باشد يك نفر از آنها به عنوان رييس هيات داوران بصورت كتبي معرفي مي شود.
ب ـ استاد ( يا اساتيد ) مشاوردرصورت نياز(جمعا" داراي يک راي)
ج ـ مدير يا معاون مدير گروه آموزشي مربوطه يا نماينده ايشان
د ـ دو نفر از اعضاي هيات علمي گروه آموزشي به پيشنهاد گروه مربوطه
3-5-4- مقطع کارشناسي ارشد :
هيئت داوران: ارزشيابي پايان نامه درجلسه دفاعيه توسط هيئت داوران متشکل از:
الف- استاد ( يا اساتيد ) راهنما (جمعا" داراي يک راي)
تبصره: در صورتي كه تعداد استاد راهنما بيش از يک نفر باشد يك نفر از آنها به عنوان رييس هيات داوران بصورت كتبي معرفي مي شود.
ب ـ استاد ( يا اساتيد ) مشاوردرصورت نياز(جمعا" داراي يک راي)
ج- يک نفر نماينده شوراي پژوهشي تحصيلات تکميلي
د- دو نفر از بين اعضاي هيئت علمي داخل يا خارج از دانشگاه به عنوان داور با حق راي به پيشنهاد گروه و تاييد شوراي پژوهشي تحصيلات تکميلي دانشکده
4-5-4- مقطع Ph.D :
الف- استاد ( يا اساتيد ) راهنما (جمعا" داراي يک راي)
تبصره: در صورتي كه تعداد استاد راهنما بيش از يک نفر باشد يك نفر از آنها به عنوان رييس هيات داوران بصورت كتبي معرفي مي شود.
ب ـ استاد ( يا اساتيد ) مشاوردرصورت نياز(جمعا" داراي يک راي)
ج ـ چهار نفر از اعضاي هيأت علمي دانشگاه يا مؤسسات تحقيقاتي با درجه حداقل استادياري و سه سال سابقه تدريس يا تحقيق در دوره تحصيلات تكميلي با پيشنهاد گروه و تاييد شوراي پژوهشي تحصيلات تکميلي دانشکده
تبصره1: حداقل يك نفر از اعضاي هيأت داوران بايد داراي درجه دانشياري يا بالاتر باشد.
تبصره 2: دو نفر از اعضاي هيأت داوران بايد از دانشگاه ها و مؤسسات تحقيقاتي ديگر انتخاب شوند. مرتبه علمي يکي از اين دو نفر در صورت وجود در داخل کشور بايد حداقل دانشياري باشد.
تبصره 3: يک نفر از اعضاي هيئت داوران با حکم رسمي از معاون آموزشي دانشگاه به عنوان نماينده شوراي پژوهشي تحصيلات تکميلي دانشگاه در جلسه دفاعيه شرکت مي نمايد.
* جلسه دفاعيه با رياست استاد راهنماي پژوهشي و با حضور استادان مشاور و حداقل سه تن ديگر از اعضاي هيئت داوران رسميت ميابد. دانشجو موظف است در اين جلسه گزارشي از کار تحقيقاتي و پايان نامه خود را ارائه نموده و از آن دفاع نمايد.
5-5-4- در رشته هاي دستياري دندانپزشكي تركيب هيأت داوران به اين شرح است:
الف- استاد ( يا اساتيد ) راهنما (جمعا" داراي يک راي)
تبصره: در صورتي كه تعداد استاد راهنما بيش از يک نفر باشد يك نفر از آنها به عنوان رييس هيات داوران بصورت كتبي معرفي مي شود.
ب ـ استاد ( يا اساتيد ) مشاوردرصورت نياز(جمعا" داراي يک راي)
ج ـ معاون آموزشي (يا نماينده ايشان)
د ـ معاون پژوهشي (يا نماينده ايشان)
هـ ـ سرپرست تحصيلات تخصصي دانشكده (يا نماينده ايشان)
و ـ مدير گروه آموزشي مربوطه (يا نماينده ايشان)
ز ـ مسؤول تحصيلات تخصصي گروه آموزشي مربوطه
تبصره: در صورت صلاحديـد سرپرست تحصيلات تخصصي دانشكـده و در صورت ارتباط با عنوان پايان نامه تخصصي، حداكثر دو نفر از اعضاي هيأت علمي ساير رشته هاي مرتبط دندانپزشكي و يا دانشكده هاي ديگر با درجه حداقل استادياري به تركيب هيات داوران اضافه خواهد شد.
6-4- معاونت پژوهشي دانشكده پس از بررسي هاي اوليه و با هماهنگي استاد راهنما، زمان و محل دفاعيه را مشخص مي نمايد.
7-4- دعوتنامه داوران و يك جلد از پايان نامه صحافي نشده درمقاطع دکتري عمومي وکارشناسي ارشد بايستي حداقل يك هفته و در خصوص دفاعيه هاي PhD حداقل دو هفته قبل از زمان دفاع توسط داوران دريافت شده باشد. نمونه فرم دريافت دعوتنامه توسط داوران در فصل ضميمه آمده است.
8-4- جلسه دفاع براي تمامي مقاطع بصورت علني و ارزيابي آن بصورت غير علني انجام خواهد شد.
9-4- براي مقطع PHD جلسه پيش دفاع اجباري است ولي درساير مقاطع اختياري مي باشد.
10-4- در مواردي كه استاد راهنماي پايان نامه بيش از يك نفر باشد ميانگين نمره آنها ( بعنوان يك داور ) منظور خواهد شد.
11-4- در مواردي كه استاد مشاور پايان نامه بيش از يك نفر باشد ميانگين نمره آنها ( بعنوان يك داور ) منظور خواهد شد.
12-4- زمان و مكان برگزاري جلسه دفاع عمومي بايستي حداقل يك هفته قبل از موعد مقرر با نصب آگهي در محل هاي لازم به اطلاع عموم علاقمندان برسد.
13-4- در مقطع دکتري عمومي و کارشناسي ارشد و دستياري تخصصي و فوق تخصصي جلسه دفاع با رياست استاد راهنما، و استادان مشاور (با نظر استاد راهنما ) و مسئول امور پايان نامه و نماينده شوراي پژوهشي دانشكده و حضور حداقل يک نفر از داوران منتخب ذکر شده در بند 5-4 رسميت مي يابد.
14-4- جلسه دفاع پايان نامه هاي دستياري دندانپزشكي با حضور حداقل 5 نفر از هيأت داوران رسمي خواهد بود. حضور استاد راهنما در اين جلسه الزامي است.
15-4- در مواقعي كه با توجه به غيبت موجه استاد راهنما، انجام دفاعيه با حضور ايشان ممكن نباشد هماهنگي برگزاري دفاعيه توسط جانشين ايشان ( استاد راهنما دوم يا يکي از اساتيد مشاور) به انتخاب استاد راهنما صورت خواهد گرفت و جانشين استاد راهنما كليه وظايف وي را برعهده خواهد گرفت.
16-4- حداقل مقالات لازم براي اجازه دفاع پايان نامه ها در مقاطع مختلف تحصيلي به عهده سياست هاي تعيين شده دانشگاه از طريق شوراي پژوهشي تحقيقات وفناوري خواهد بود. (تبصره بند4 دفاع از پايان نامه)
17-4- نمره پايان نامه طبق فرم ارزيابي ( كه نمونة آن در ضميمه آمده است ) از 20 محاسبه خواهد شد.
1-17-4- براي دانشجويان PhD به ارايه مقاله در كنگره و سمينارها امتيازي تعلق نمي گيرد.
2-17-4- دانشجويان تحصيلات تکميلي/ دستياري تخصصي و فوق تخصصي در صورتيکه بتوانند گواهي چاپ يا پذيرش مقاله يا مقالات مطابق با حداقل انتظارات تعيين شده توسط شوراي پژوهشي دانشگاه را ارايه نمايند، براي دانشجويان PhD و دانشجويان دوره دستياري تخصصي و فوق تخصصي حداکثر 5 نمره از 100 نمره و براي دانشجويان کارشناسي ارشد 5/7 نمره از 100 نمره اختصاص مي يابد.( بند 12 فرم ارزيابي پايان نامه)
3-17-4- براي دانشجويان دكتراي عمومي در صورتيکه گواهي چاپ يا پذيرش مقاله را اخذ نمايند حداكثر تا 10 نمره ( از 100 نمره ) اختصاص مي يابد.( بند 12 فرم ارزيابي پايان نامه)
4-17-4- دانشجوياني كه بتوانند مقالاتي بيش از حداقل انتظارات تعيين شده توسط شوراي پژوهشي دانشگاه را ارايه نمايند حداکثر تا 5 نمره اضافي از بند 13 را اخذ خواهند نمود.
تبصره: نويسنده رابط تمام مقالات منتج از پايان نامه مي بايست استاد راهنماي مربوطه باشد.
18-4- ملاك قبولي در مقاطع مختلف به شرح ذيل خواهد بود:
1-18-4- مقطع PhD :
سطوح قبولي شامل: عالي، بسيار خوب، خوب و قابل قبول مي باشد و در غير اينصورت، غير قابل قبول (مردود) محسوب مي شود ملاك تصميم گيري در خصوص رد يا قبول آن، راي موافق حداقل چهار تن از اعضاي هيأت داوران است در صورتي كه تعداد آراي موافق و مخالف براي تصميم گيري برابر باشد راي رئيس هيأت داوران نافذ است. براي درجه بندي مراتب قبولي، راي موافق حداقل سه تن از اعضا ضروري است و در صورت دادن نمره، ميانگين نمرات براي سطح بندي مدنظر قرار خواهد گرفت.
سطح بندي نمره در اين مقطع به شرح ذيل خواهد بود: ( دركارنامه نامبردگان نيز رتبه قيد مي گردد و در معدل كل تأثير ندارد )
از 19 تا 20: عالي
از 18 تا 99/18: بسيار خوب
از 5/16 تا 99/17: خوب
از 15 تا 49/16: قابل قبول
كمتر از 15: غير قابل قبول
2-18-4- مقطع كارشناسي ارشد:
نمره نهايي محاسبه و به شرح ذيل سطح بندي مي شود:
5/18 تا 20: عالي
17 تا 49/18: بسيار خوب
5/15 تا 99/16: خوب
14 تا 49/15 : قابل قبول
كمتر از 14: غير قابل قبول
3-18-4- دستياري:
نمره نهايي پس از محاسبه به شرح ذيل سطح بندي مي شود:
از 19 تا 20: عالي
از 18 تا 99/18: بسيار خوب
از 5/16 تا 99/17: خوب
از 15 تا 49/16: قابل قبول
كمتر از 15: غير قابل قبول
4-18-4 ـ دكتراي عمومي:
نمره نهايي پايان نامه بصورت زير سطح بندي مي شود:
18 تا 20: عالي
17 تا 99/17: بسيار خوب
14 تا 99/16: خوب
كمتر از 14: غير قابل قبول
19-4- درجه عالي به پايان نامه هايي اعطا ميگردد كه حداقل يك مقاله از آنها در مجلات معتبر چاپ، يا پذيرش چاپ آن اخذ شده باشد.
20-4- در مقطع PhD ، اگر هيأت داوران، پايان نامه را از جهاتي ناقص تشخيص دهد موارد نقص را در راي خود ذكر نموده و از دانشجو مي خواهد در مدتي كه از حداكثر مجاز دوران تحصيل وي تجاوز نكند پايان نامه خود را كامل و مجدداً از آن دفاع نمايد.
21-4- در كليه مقاطع و رشته ها ( بجز مقطع PhD ) چنانچه هيأت داوران ايراداتي نسبت به پايان نامه داشته باشند يا اصلاحاتي را درخواست نمايند برحسب نواقص موجود و نظر هيأت داوران دانشجو موظف است نواقص را برطرف و به تأييد نماينده هيأت داوران برساند يا اينكه مجدداً از پايان نامه دفاع نمايد. مهلت زماني براي اين كار نيز با نظر هيأت داوران مشخص مي شود.
22-4- اعتراض به نمره پايان نامه - ( بجز اعتراض به احتمال اشتباه در محاسبه ميانگين ) - و تغيير نمره پايان نامه مقدور نمي باشد.
23-4- شوراي پژوهشي دانشكده ها مجازند دستورالعمل هايي در جهت افزايش كيفيت پايان نامه ها وضع نمايند؛ مانند: تخصيص نمره به ارايه مقـاله از پـايـان نامه در مقاطع كارشناسي ارشد، دستياري و دكتراي عمومي.
5- راهنماي نگارش و تنظيم پايان نامه
1-5- دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي تبريز موظفند طبق اين دستورالعمل پايان نامه خود را تنظيم نمايند.
2-5- رنگ جلد پايان نامه با توجه به دانشكده مربوطه به صورت زير خواهد بود:
دانشكده پزشكي: زرشكي
دانشكده دندانپزشكي: قهوه اي
دانشكده داروسازي: سرمه اي
دانشكده بهداشت و تغذيه: طوسي
دانشكده پرستاري و مامايي: سبز
دانشكده پيراپزشكي: مشكي
3-5- مشخصات روي جلد بصورت وسط چين و به ترتيب زير بايستي تنظيم گردد:
توجه: عبارات داخل پرانتز درج نمي شود و از معادل آن استفاده خواهد شد.
( آرم دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني تبريز به ابعاد حداكثر 25*25 ميلي متر )
دانشگاه علوم پزشكي تبريز ( با فونت 16 )
( نام دانشكده ) ( با فونت 18 )
پايان نامه جهت دريافت درجه (مقطع و رشته تحصيلي )
( عنوان )
نگارش: ( نام و نام خانوادگي دانشجو )
استاد يا استادان راهنما ( نام و نام خانوادگي استاد يا استادان راهنما، بدون ذكر القاب و عناوين اضافي به غير از « دكتر »)
( ماه دفاعيه ]به حروف [ و سال فارغ التحصيلي ]هجري شمسي [ )
4-5- مشخصات پشت جلد عين روي جلد ولي به زبان انگليسي خواهد بود.
5-5- در شيرازه عنوان يا خلاصه عنوان ذكر مي گردد. بطوريكه حداقل 5 سانتيمتر از قسمت پايين شيرازه فاقد نوشتار باشد.
6-5- جلد از نوع گالينكور (Hard bind ) و مشخصات روي جلد، پشت جلد و شيرازه بايستي زركوب نقره اي متاليك باشد.
7-5- بخش ابتدايي پايان نامه شامل قسمتهاي زير خواهد بود:
صفحه سفيد بعد از جلد
صفحه « به نام خدا »
صفحه مشخصات (مشابه روي جلد ) + نام استاد(ان) مشاور(زير نام استاد راهنما ) + * محل اجرا ( زير نام استاد مشاور ) + شماره پايان نامه ( در پايين ترين سطر )
صفحه گواهي اصالت
تأييد استادان راهنما و مشاور در پايان نامه هاي Ph.D
صفحه تقديم در يك صفحه ( در صورت تمايل )
صفحه تشكر در يك صفحه
فهرست مقالات منتشر شده از پايان نامه
فهرست اختصارات
فهرست مندرجات و ضمايم
فهرست جداول، اشكال و نمودارها ( مربوط به نتايج پژوهش )
تبصره: در پايان نامه هاي انگليسي كليه صفحات مذكور به زبان انگليسي خواهد بود.
8-5- بخش اصلي پايان نامه شامل موارد ذيل مي باشد:
خلاصه فارسي
مقدمه ( فصل اول )
چهارچوب پژوهش * و مروري بر متون ( فصل دوم )
روش كار و مواد ( فصل سوم )
يافته ها ( فصل چهارم )
بحث ( فصل پنجم )
منابع
تبصره: در پايان نامه هاي انگليسي قسمت متن ( بخش اصلي ) به زبان انگليسي خواهد بود.
9-5- بخش انتهايي شامل موارد ذيل خواهد بود:
-ضمايم ( در صورت نياز)
-كپي رضايتنامه ( در صورت وجود)
-نمونه فرم جمع آوري اطلاعات
-تصوير مقاله چاپ شده و خلاصه مقاله ارايه شده در سمينارها و كنگره ها از پايان نامه يا گواهي پذيرش آن ( در صورت وجود)
-فرم تصويب پروپوزال
-اصل صورتجلسه نهايي ارزيابي (نمونه صورتجلسه نهايي ارزيابي كه در آن نمره نهايي دانشجو قيد مي شود در فصل ضميمه آمده است).
خلاصه انگليسي
-صفحه مشخصات به زبان انگليسي ( مشابه پشت جلد + نام استاد[ان] مشاور در زير نام استاد راهنما + * *محل اجرا ( زير نام استاد مشاور ) + شماره پايان نامه در پايين ترين سطر )
-صفحه سفيد قبل از جلد
تبصره 1: در پايان نامه هاي انگليسي، بجاي خلاصه انگليسي در اين بخش، خلاصه فارسي نوشته خواهد شد.
تبصره 2: در پايان نامه هاي انگليسي صورتجلسه نهايي ارزيابي و صفحه خلاصه و صفحه مشخصات اين بخش به زبان فارسي خواهد بود.
10-5- كليات قسمتهاي مختلف پايان نامه
1-10-5- خلاصه فارسي:
خلاصه بايستي شامل مقدمه، هدف، روش كار و مواد، يافته ها، نتيجه گيري بوده و واژگان كليدي در انتهاي آن آورده شود. ذكر عنوان، نويسندگان و ورود منابع در قسمت خلاصه ضرورتي ندارد. حجم خلاصه فارسي بايستي حداقل يك صفحه كامل و حداكثر در دو صفحه تنظيم شود. خلاصه بايستي موضوع و هدف اصلي را منعكس كند و تأكيد روي يافته هاي مهم يا جديد، اهداف و نتيجه گيري نهايي باشند. خلاصه بايد در حدود 300-250 كلمه تنظيم شود.
كلمات كليدي بصورت سطر جداگانه اي درج مي شود و بهتر است تعداد آن از 5 كلمه تجاوز نكند. كلمات كليدي فارسي معادل كلمات كليدي انگليسي خواهند بود كه از جلد اول Index Medicus استخراج شده اند. در خلاصه فارسي و كلمات كليدي تا حد امكان از درج كلمات انگليسي خودداري شود مگر در مواردي كه معادل فارسي نداشته باشد.
2-10-5- مقدمه:
مقدمه، فصل اول پايان نامه را تشكيل مي دهد و بايستي اجزاي ذيل را در برگيرد:
مقدمه، اهميت موضوع و انگيزه تحقيق: زمينه هاي نظري تحقيق، كه در آن بطور كلي مسائل و مطالب پايه اي مربوط با موضوع تحقيق و همچنين اهميت موضوع آورده مي شود و بايستي در يك الي دو صفحه تنظيم شود.
اهداف پژوهش ( اهداف كلي و اهداف اختصاصي )
فرضيات يا سؤالات پژوهش
تعريف واژه ها ( در صورت لزوم )
3-10-5- چهارچوب پژوهش* و مروري بر متون و ادبيات علمي:
در اين فصل، ضمن اشاره به چهار چوب پژوهش، كارهاي انجام يافته در خصوص موضوع مورد تحقيق آورده مي شود.
4-10-5- مجمو ع حجم فصل اول ( مقدمه ) و فصل دوم ( مروري بر متون ) نبايستي بيش از30 درصد حجم متن اصلي پايان نامه باشد. حداقل مجموع حجم فصل اول و دوم نبايستي كمتر از 20 درصد متن اصلي پايان نامه باشد.
تبصره: نحوه محاسبه نسبت مذكور بصورت ذيل خواهد بود:
مجموع تعداد صفحات فصل اول و دوم
100×
تعداد كل صفحات پايان نامه ( متن اصلي)
5-10-5- روش كار و مواد:
در اين قسمت تكنيك هاي بكار گرفته شده براي انجام تحقيق و همچنين مواد مصرف شده و روشهاي آماري بكار رفته، بطور كاملاً واضح و دقيق توضيح داده مي شود و بر حسب نوع موضوع مي تواند شامل موارد زير باشد:
نوع مطالعه، جامعه آماري و نمونه مورد مطالعه، حجم نمونه و نحوه تعيين آن، معيارهاي ورود به مطالعه و خروج از آن، ابزارها و روشهاي جمع آوري اطلاعات، مواد و دستگاهها با ذكر مشخصات آن، اعتبار و پايايي روش، روشهاي آماري و ملاحظات اخلاقي.
تبصره: از ذكر جزئيات آن دسته از تكنيكها، دستگاهها، اشكال مربوطه و مواد مشابه كه در راستاي اهداف پايان نامه نبوده و مطالعه آنها از منابع مربوطه مناسب تر به نظر مي رسد خودداري شود و به ذكر رفرانس بسنده گردد.
6-10-5- يافته ها:
در اين قسمت كليه نتايج بدست آمده از بررسي توضيح داده مي شود و براي ارايه بهتر آنها مي توان از تصاوير، جداول و آناليزهاي آماري كمك گرفت. بايستي دقت شود كه در جداول و نمودارها نكته مبهمي براي خواننده وجود نداشته باشد بطوريكه مراجعه به متن مورد نياز نباشد. زيرنويس و عنوان حتماً قيد گردد بدين صورت كه عنوان جداول در بالاي آن و زيرنويس در پايين جدول ارايه شود و در مورد تصاوير و نمودارها عنوان در پايين آورده شود.
بايستي سعي شود فقط مطالبي را به شكل جدول و نمودار ارايه نمود كه به فهم بيشتر آن كمك نمايد و در راستا و متناسب با اهداف پايان نامه باشد. از ارايه يك نتيجه به دو صورت نمودار و جدول خودداري گردد.
توضيحات و نوشتار نمودارها، اشكال و جداول بايستي به زبان اصلي پايان نامه باشد.
تبصره: استفاده از اعداد انگليسي در نمودارهاي فارسي بلامانع است.
7-10-5- بحث:
1-7-10-5- اين فصل شامل قسمتهاي ذيل مي باشد:
-تفسير يافته ها و مقايسه آن با نتايج ساير مطالعات
-نتيجه گيري
-پيشنهادات
2-7-10-5- حداقل حجم اين فصل بايستي معادل 10 درصد حجم متن اصلي پايان نامه باشد.
3-7-10-5- در قسمت تفسير، بايستي با استفاده از ساير منابع ( كتب، نشريات و … ) يافته هاي تحقيق مورد بررسي و تحليل قرار گيرد. از منابع جديد و در صورت موجود بودن از منابع متنوع و متعدد بايستي استفاده شود. از كلي گويي و استفاده از مطالبي كه در راستاي اهداف تحقيق دانشجو نباشد بايستي خودداري شود. در تجزيه و تحليل مذكور به سه نكته زير توجه گردد:
الف ـ اگر مغايرتي ]يا همسويي [ بين يافته هاي بررسي با يافته هاي پژوهندگان قبلي وجود دارد ضمن تفسير دستاوردها با دلايل علمي و منطقي علت آن توضيح داده شود.
ب ـ توضيحات و تفسيرها بايد به وضوح و با استدلال علمي مشخص نمايد كه اين يافته ها چه نكات مبهم و تاريكـي را روشن ساخته اند و يا رهگشاي كدام مسيرهاي تحقيقاتي براي بررسي بيشتر موضوع گرديده اند.
ج ـ از تكرار نتايج با جزئيات در فصل بحث خودداري شود.
4-7-10-5- نتيجه گيري:
در اين بخش كاربرد نتايج بدست آمده از تحقيق بطور وضوح بيان مي شود كه حجم اين قسمت، نبايستي بيشتر از يك صفحه باشد.
5-7-10-5- پيشنهادات:
محدوديتهاي پژوهش ( در صورت وجود ) و سپس با توجه به نتايج بدست آمده توصيه هايي در جهت حل مشكلات باقيمانده آورده مي شود و راه حل هايي پيشنهاد مي گردد. از ذكر توصيه هاي غير علمي يا پيشنهاداتي كه خارج از چهارچوب يافته هاي پژوهش باشند خودداري شود.
8-10-5- منابع:
1-8-10-5- تمام منابعي كه به نحوي در پژوهش مورد استفاده قرار گرفته اند بايستي در اين فصل بصورت فهرست وار درج گردد رفرانسهاي درج شده بايد مستقيماً مورد استفاده قرار گرفته باشند و از ذكر منابعي كه در داخل منابع ديگر است ( منبع در منبع ) اجتناب شود.
2-8-10-5- نحوه رفرانس نويسي بايستي با استفاده از يكي از دو سيستم متداول ذيل باشد:
الف - ونكوور ( شماره گذاري )
ب – هاروارد (نام و سال )
تبصره: در هر پايان نامه بايستي فقط از يك سيستم استفاده شود. استفاده از سبك ونكوور براي يكنواختي و هماهنگي پايان نامه ها توصيه مي شود.
1-2-8-10-5- سيستم ونكوور
منابع به ترتيب ظهور در متن شماره گذاري شده و در قسمت فهرست به ترتيــب شماره فهرســـت بنــدي مي گردند.
2-2-8-10-5- سيستم هاروارد
منابع به ترتيب الفبايي ( نام خانوادگي نويسنده اول ) فهرست مي شوند. نحوه درج آنها در متن بر حسب نوع مطلب و تعداد نويسندگان به شرح ذيل است:
الف ـ اگر در متن به موضوع مطالعه اشاره شود نام نويسنده و سال انتشار داخل پرانتز مي آيد.
In a recent study of reaction time (Rogres, 1994)
ب ـ اگر به نام نويسنده در متن اشاره مي شود سال انتشار داخل پرانتز درج مي گردد:
Peplau ( 1985) defines loneliness as a difference between desired and achieved social relationship.
ج ـ اگر به مقاله اي كه دو نويسنده دارد ارجاع داده شود نام هر دو، هر بار به همراه سال انتشار در داخل پرانتز مي آيد:
Loneliness is inversely related to communication competence ( Reinkng & Bell, 1991).
د ـ اگر مقاله كمتر از 6 نويسنده داشته باشد بار اول نام همه آنها به همراه سال انتشار و در دفعات بعد فقط نام نويسنده اول به همراه سال انتشار و داخل پرانتز آورده مي شود:
The misbehaviours of teachers have been investigated ( Kearney, Plax, Hays & Ivey, 1991).
Misbehaviours were found to three factors: incompetence, offensiveness, and indolence (Kearney et al., 1991).
هـ ـ اگر كاري شـش ( يا بيـش از آن ) نويسنـده داشتــه باشد فقط نام خانوادگي نويسنده اول و به دنبال آنet al" " به همراه سال انتشار در داخل پرانتز درج مي شود:
Communication apprehension has many correlates (McCoskey et al., 1981).
و ـ اگر به قسمت خاصي از يك منبع ارجاع داده شود ليست شماره صفحه ( صفحات ) پس از سال انتشار مي آيد:
“ A lack of career success may lower means value in the marketplace of relationships” (Reinking & Bell, 1991, p.368).
ز ـ اگر منبع الكترونيك بوده و شماره صفحه ندارد در صورت دسترسي شماره پاراگراف آورده مي شود:
As Myers (2000, Para . 5) aptly phrases it ,”positive emotions are boty an – better to live fulfilled,with joy [and other positive emotions ] – and a means to a more caring and healthy society”.
ح - اگر تمام يك وب سايت به عنوان منبع اشاره شود ( و نه قسمتي از آن سايت )، به وب سايت مربوطه در متن اشاره مي شود و نيازي به قرارگيري در فهرست منابع ندارد :
Douglass (http: // douglass. Speech. News.edu/) is a well organized site for locating American speeches.
ط ـ مكاتبات شخصي، سخنراني ها، نامه ها، خاطرات، مكالمات، نامه هاي الكترونيك ( e-mail ) و غيره كه اين موارد نبايد در فهرست منابع درج شوند و فقط در متن به آنها اشاره مي شود كه شامل نام، نوع مكاتبه و تاريخ خواهد بود:
R. Pugliese ( Personal communication, March 23, 1990 ) also verified this.
3-8-10-5- نحوه نوشتن منابع در فهرست مربوطه
الف ـ ترتيب نوشتن مرجع كتب خارجي:
نام و نام خانوادگي ـ فاصله ـ حروف اول نام كوچك نويسنده ـ سال انتشار ( داخل پرانتز ) ـ نقطه ـ عنوان كتاب ( با حروف ايتاليك ) ـ كاما ـ شماره جلد ـ كاما ـ شماره چاپ ـ نقطه ـ اسم ناشر ـ كاما ـ محل نشر ـ كاما ـ شماره صفحه ـ نقطه
Colson JH, Armour WJ (1989). Sports Injuries and Their Treatment, 2nd ed. London,85-111.
در مطالبي كه فقط از يك فصل كتاب ذكر شده باشند:
نام خانوادگي نويسنده فصل ـ فاصله ـ نام كوچك نويسنده فصل ـ سال انتشار ( داخل پرانتز ) ـ نقطه ـ عنوان فصل ـ نقطه ـ كلمه In" " ـ دو نقطه ـ نام خانوادگي مؤلف كتاب ـ فاصله ـ حرف اول نام كوچك مؤلف كتاب ـ دو نقطه ـ عنوان كتاب ( با حروف ايتاليك ) ـ كاما ـ شماره جلد ـ كاما ـ شماره چاپ ـ نقطه ـ اسم ناشر ـ كاما ـ محل نشر ـ كاما ـ شماره صفحه ـ نقطه
Weinstein L, Swartz MN (1974). Pathologic Properties of Iinvading Microorganisms. In: Sodeman WA: Pathologic Physiology: Mechanisms of Disease, Saunders, Philadelphia,468-72.
اگر تعداد نويسنده بيش از يك نفر باشد بين آنها كاما آورده مي شود.
ب ـ ترتيب نوشتن مرجع مقالات خارجي:
نام خانوادگي نويسنده ـ فاصله ـ حرف اول نام كوچك نويسنده ـ نقطه ـ سال انتشار ( داخل پرانتز ) ـ نقطه ـ عنوان مقاله ـ نقطه ـ نام مجله ( با حروف ايتاليك ) ـ كاما ـ شماره جلد ـ شماره مجله ( داخل پرانتز ) ـ كاما ـ شماره صفحه ـ نقطه
Goate AM, Hayness AR, Owen MJ, Farall M, Lai LY. (1989). Predisposing Locus for Alzheimers Disease on Chromosme 21. Lancet, 11(2), 335-7.
اگر تعداد نويسنده 6 نفر ( يا بيشتر ) باشد براي بقيه "et al" ذكر مي شود.
بين نام نويسندگان كاما آورده مي شود.
در مورد مقالاتي كه براي انتشار در مجله پذيرفته شده است ولي به چاپ نرسيده است در صورت مشخص بودن شماره مجله ميتوانيم آن را نوشته و در پايان ( بدون ذكر شماره صفحه ) در داخل پرانتز عبارت ”In press” را بياوريم.
ج ـ ترتيب نوشتن مراجع كتب فارسي:
نام خانوادگي نويسنده(كتاب)- كاما- حرف اول نام كوچك نويسنده- دو نقطه- عنوان كتاب- نقطه- شماره جلد- شماره چاپ – نقطه- اسم ناشر- كاما- محل نشر – كاما- شماره صفحات(صص:براي چند صفحه) و (ص: براي يك صفحه) – كاما- سال انتشار- نقطه
مثال كتابهاي فارسي:
قاروني، م؛ خوشزبان، ج؛ محمدي اردهالي، ز: بيماري ايسكميك قلب. مركز نشر دانشگاهي، تهران، 1365.
اگر تعداد نويسنده بيش از يك نفر باشد بين آنها « ؛ » ( نقطه ويرگول ) آورده مي شود.
اگر منبع مورد استفاده تعداد نويسندگان زيادي داشت لازم است اسامي تمامي آنها قيد شود.
اگر كتاب ترجمه شده است نام مترجم پس از نام كتاب بيان شود.
مثال: بست، جان دبيلو: روش هاي تحقيق در علوم تربيتي و رفتاري. ترجمه حسن پاشا شريفي؛ نرگس طالقاني. انتشارات رشد، تهران، 77-23، 1373.
د- ترتيب نوشتن مراجع مقالات فارسي:
نام خانوادگي نويسنده ( مقاله ) ـ كاما ـ حرف اول نام كوچك نويسنده ـ دو نقطه ـ عنوان مقاله(داخل گيومه) ـ نقطه ـ نام مجله ـ دو نقطه - سال مجله ـ كاما ـ شماره تسلسل مجله ـ كاما ـ شماره صفحه ـ كاما ـ سال انتشار ـ نقطه
مثال مقالات فارسي:
پوراحمد، ج؛ مهرزاد، ج: « مقايسه فارماكوكينيك اشكال داروئي جامد و مايع ليتيوم ». نبض: سال چهارم، شماره پنجم، 32-35، 1373.
در مورد مقالاتي كه براي انتشار در مجله پذيرفته شده ولي هنوز به چاپ نرسيده است در صورت مشخص بودن شماره مجله مي توانيم رفرانس مربوطه را بياوريم كه در اين حالت شماره صفحات قيد نمي شود ولي در آخر عبارت « در حال چاپ » در انتهاي رفرانس درج مي شود.
ه ـ نحوه نوشتن مرجع وب سايت ها ( قسمتي از وب سايت ):
به دو مثال زير توجه كنيد:
Lynch, Time.1996. DS9 Trials and Tribble-actions review [On Line].
Peoria IL: Bradley University; Available from http:// www.bradley. edu/compusorg/psiohi/DS9/ep/503r.htm; Internet; accessed 8 October 1997.
International Civil Organization. Convention on International Civil Aviation. 1996 [On Line]. Aviailable From: http: // www.me. titech.ac.jp=@=:www.com.org/icao/takeoff.htm
در صورتي كه كل وب سايت بعنوان مرجع باشد در همان محل اشاره شده و در فهرست منابع وارد نخواهد شد.
و ـ نحوه نوشتن پايان نامه ها به عنوان مرجع
اگر پايان نامه به زبان انگليسي باشد:
نام خانوادگي نويسنده ـ فاصله ـ نام حرف اول كوچك نويسنده ـ نقطه ـ سال انتشار ( داخل پرانتز ) ـ نقطه ـ عنوان تز ( با حروف ايتاليك ) ـ نقطه ـ مقطع تز ـ كاما - دانشگاه مربوطه ـ نقطه
Astor G. (1997). Structural Studies of the Congenital Epilepsies. PhD Dissertation, University of Chicago.
اگر پايان نامه به زبان فارسي باشد:
نام خانوادگي نويسنده ـ كاما ـ حرف اول نام كوچك نويسنده ـ دو نقطه ـ عنوان تز (داخل گيومه)ـ كاما ـ مقطع پايان نامه ـ كاما ـ دانشگاه مربوطه ـ كاما ـ شماره صفحه - كاما - سال انتشار ـ نقطه
حسين زاده، ج: « مقايسه روشهاي تشخيصي اليزا و راديو امينواسي در تشخيص آزمايشگاهي تب مالت»، پايان نامه كارشناسي ارشد، دانشگاه علوم پزشكي تبريز، 25-14، 1378.
ز ـ نحوه نوشتن مرجع مقالات ارايه شده در كنگره ها و سمينارها كه به چاپ رسيده اند:
در كنگره هاي انگليسي:
نام خانـوادگي ارايه كننده ـ فاصله ـ حـرف اول نام كوچـك ارايه كنـنده ـ نقطه ـ سال ارايــه ( داخل پرانتز ) ـ نقطه ـ عنوان مقاله ـ نقطه ـ كلمه «In » ـ دو نقطه ـ عنوان سمينار يا كنگره ( با حروف ايتاليك) ـ كاما ـ ماه و روزهاي برگزاري ـ كاما ـ صفحات چاپ شده در كتاب مجموعه مقالات ( داخل پرانتز ) ـ نقطه ـ محل برگزاري ـ دو نقطه ـ نام انتشارات ـ نقطه
Farhadi D. (1999). New advances of researchers of Iran. In: Research advances in third world, June 23-25, (pp. 11-15). Istanbul: University of Istanbul press.
در كنگره هاي فارسي:
نام خانـوادگي ارايه كـننده ـ ويرگول ـ حرف اول نام كوچـك ارايه كننده ـ دونقطه ـ عنوان مقاله ـ كاما ـ كلمه « در» ـ دو نقطه ـ عنوان سمينار يا كنگره (داخل گيومه) ـ ويرگول ـ زمان برگزاري ( داخل پرانتز ) ـ كاما ـ محل برگزاري ـ كاما - صفحات چاپ شده در كتاب مجموعه مقالات ـ كاما ـ نام انتشارات ـ نقطه
سعيدي، ع: نقش خدمات مديريتي در پيشرفت فرهنگي، در: « سمينار بررسي تحليلي عوامل مؤثر در پيشرفتهاي فرهنگي» ، (11-15 ارديبهشت 1378)، شيراز، صص25-27، انتشارات دانشگاه شيراز.
4-8-10-5- در صورتي كه در پايان نامه اي هم از منابع فارسي و هم انگليسي استفاده شده باشد براي فهرست نويسي منابع :
الف) اگر سيستم ونكوور مورد استفاده قرار گيرد منابع به ترتيب ظهور در متن فهرست خواهند شد و اختلاط منابع فارسي و انگليسي ايرادي ندارد.
ب) اگر سيستم هاروارد (الفبايي ) بكار رود در پايان نامه هاي انگليسي اول منابع انگليسي ( به ترتيب الفبايي ) و سپس منابع فارسي ( به ترتيب الفبايي ) فهرست ميشوند؛ در پايان نامه هاي فارسي ابتدا منابع فارسي و سپس منابع انگليسي آورده مي شوند.
11-5- اصول تايپ رايانه اي
1-11-5- پايان نامه روي كاغذ استاندارد A4 با كيفيت قابل قبول، بصورت تكرويه و حدالامكان بدون غلط انشايي و املايي در نرم افزار Microsoft word تايپ شده و رعايت آراستگي ظاهر آن لازم است.
2-11-5- فاصله بين سطور 5/1( Line spacing = 1.5 Lines ) و هر سطر به طول 14 سانتيمتر تايپ شود. حاشيه سمت راست 4 سانتيمتر، سمت چپ 3 سانتيمتر، بالا 4 سانتيمتر و پايين 3 سانتيمتر در نظر گرفته شود. رعايت موارد فوق در مورد جداول و غيره نيز بايد رعايت گردد.
تبصره: در پايان نامه هاي انگليسي حاشيه سمت چپ 4 سانتيمتر و سمت راست 3 سانتيمتر خواهد بود.
3-11-5- براي نوشتن متن فارسي از قلمهاي لوتوس يا نازنين با اندازه 14 و براي متن انگليسي از قلم Times New Roman با اندازه 12 استفاده شود.
تبصره: استفاده از ساير قلمها و تا اندازه 18 فقط در نوشتن عناوين مجاز مي باشد.
4-11-5- مشخصات فواصل، عناوين، زيرنويس و … هماهنگ، يكنواخت و يكسان باشد.
5-11-5- عناوين هر فصل در صفحه هاي جداگانه ( بدون درج شماره صفحه ) آورده شوند.
6-11-5- نگـارش سـرصفحـه ( Header ) اختياري است و در صورت درج بايستـي حدود 2-5/1 سانتيمتر از لبه فوقاني كاغذ فاصله داشته باشد.
7-11-5- پايان نامه بايستي حداقل 30 و حداكثر در 300 صفحه تنظيم شود.
8-11-5- شماره گذاري
1-8-11-5- شماره گذاري صفحات:
- شماره گذاري با اعداد از صفحه خلاصه آغاز و تا انتهاي رفرانسها ادامه مي يابد. محل قرارگيري اعداد صفحه بندي در چپ و بالاي صفحه و با فاصله 2 – 5/1سانتيمتر از لبه فوقاني كاغذ مي باشد.
تبصره: در پايان نامه هاي انگليسي شماره صفحات در راست و بالاي صفحه خواهد بود.
2-8-11-5- شماره گذاري موضوعات:
- در صورت تقسيم هر فصل به بخشهاي مختلف نحوه شماره گذاري ( در پايان نامه هاي فارسي و انگليسي ) به اين ترتيب خواهد بود كه عدد سمت چپ بيانگر شماره فصل و در سمت راست آن شماره زير بخش مربوطه مي باشد و اعداد مذكور با خط تيره از هم جدا مي شوند. مثلاً 5-1-4 يعني زير بخش پنجم از بخش اول فصل چهارم.
3-8-11-5- شماره گذاري اشكال، جداول، نمودارها:
در صورتيكه از شكل يا جدول يا نمودار فقط در يك فصل آورده مي شود نگارنده مي تواند فقط با ذكر شماره ( به ترتيب ) آنها را نامگذاري كند مثلاً نمودار شماره 1، نمودار شماره 2، جدول شماره 1 و … اما در صورتي كه در بيش از يك فصل استفاده از آنها لازم باشد شماره گذاري با آوردن شماره فصل، مشابه بند 2-7-11-5 اعمال شود مثلاً نمودار 2-4 يعني شماره 2 از فصل 4.
4-8-11-5- شماره گذاري صفحات فهرست ها، ضمايم و خلاصه انگليسي بصورت جداگانه و با حروف ابجد يا رومي خواهد بود.
تبصره1: ساير صفحات ابتدايي و انتهايي شماره گذاري نمي شوند.
5-8-11-5- شماره گذاري در صفحات اصلي بايد به زبان متن اصلي باشد.
12-5- تعداد نسخه هاي پايان نامه
1-12-5-تعداد دقيق نسخ چاپي پايان نامه با توجه به سياست هاي هر دانشكده و مقطع تحصيلي مشخص مي شود. حداقل نسخه هاي چاپي لازم به شرح ذيل مي باشد:
- يك نسخه براي معاونت پژوهشي دانشكده مربوطه
- يك نسخه براي كتابخانه دانشكده مربوطه+CD متن پايان نامه
- يك نسخه براي هر استاد راهنما و مشاور
- يك نسخه براي دانشجو
2-12-5- دانشجوياني كه محل تصويب و اجراي پايان نامه آنها يكي از مراكز تحقيقاتي باشد بايستي يك نسخه چاپي ديگر به مركز مربوطه تحويل دهند.
3-12-5- دانشجويان دوره هاي تحصيلات تكميلي و دستياري دندانپزشكي يك نسخه (چاپي) ديگر جهت ارسال به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به معاونت پژوهشي دانشكده بايستي تحويل نمايند.
4-12-5- دانشجو موظف است قبل ازصحافي ازتعداد دقيق نسخ لازم اطلاع حاصل كند.
5-12-5- تمام نسخه ها بايستي از هر جهت يكسان باشند.
* دفاع از پروپوزال براي دانشجويان دوره دکتري عمومي الزامي نمي باشد.
** در صورت نياز، دانشکده مي تواند افرادي را به عنوان نماينده جهت شرکت در جلسه دفاع از پروپوزال معرفي نمايد.
* شوراي پژوهشي دانشكده يا مراکز تحقيقاتي در بررسي پايان نامه ها بايستي مقطع و رشته تحصيلي دانشجو را لحاظ نمايد؛ بديهي است انتظارات كيفي و كمي از پايان نامه براي دانشجويان مقاطع و رشته هاي تحصيلي مختلف، متفاوت خواهد بود.
* در صورتيكه محل اجرا يكي از مراكز تحقيقاتي باشد.
* مربوط به دانشجويان تحصيلات تكميلي دانشكده پرستاري و مامايي است.
** در صورتيكه محل اجرا يكي از مراكز تحقيقاتي باشد.
* براي دانشجويان تحصيلات تكميلي دانشكده پرستاري و مامايي